Menu

Kontakt

GMINNY OŚRODEK POMOCY
SPOŁECZNEJ W NADARZYNIE

ul. Mszczonowska 24
05-830 Nadarzyn

tel. +48 22 729 81 73
tel. +48 22 739 97 07
fax +48 22 739 73 20

e-mail: gops@nadarzyn.pl
ePUAP: /gops_nadarzyn/skrytka

Psycholog

  • Cyberzaburzenia / Cyberuzależnienia

Cyberzaburzenia / Cyberuzależnienia

Sprawdź czy podobne symptomy występują u twojego dziecka.

Jeśli widzisz podobieństwo w zachowaniu u swojego dziecka w podanych niżej przykładach, czas odbyć poważną rozmowę z dzieckiem, a jeśli rozmowa nie pomoże skontaktuj się z psychologiem/terapeutą.

Podane przykłady zawarte są w książce "Cyberzaburzenia, Cyberuzależnienia" autorzy: Jędrzejko, Taper ,Kozłowski.

  • Krzysztof, 15 lat, uczeń podwarszawskiej miejscowości - słowa wypowiedziane w trakcie spotkania terapeutycznego, w związku z ciągłym nadużywaniem technologii cyfrowych: "Chcecie mi zabrać dzieciństwo. Mam prawo używać telefonu i gier tyle, ile chcę. Nie rozumiecie mnie."
  • Roksana, 16 lat, uczennica technikum, Warszawa - słowa wypowiedziane na spotkaniu z psychologiem szkolnym: "Nic im do tego, co robię na Facebooku, to są moje zdjęcia, nie ich. Będę pisać to, co chcę i nikt mi tego nie zabroni... I co z tego, że zamieściłam swoje zdjęcia w bieliźnie, to moje ciało, będę robiła to, co chcę."
  • Małgorzata, mama 15 latka, Otwock: "Potrzebujemy niemal czołgu, aby go wyciągnąć z domu. Ciągle na coś i komuś musi odpowiadać, a przy tym nie potrafi odłożyć tej odpowiedzi na późniejszy czas. Jest cały czas on-line."
  • Bartosz, ojciec 15 latka, Książenice: "Lekcje robi po łebkach, byle tylko szybciej, a później siada do konsoli. Czasami nawet na 4-5 godzin bez przerwy. Gdy mu powiedziałem, że wyłączę to powiedział, że nie będzie się uczył."
  • Renata, mama 14 latki, Krasne: "Nie potrafi nam wyjaśnić, po co jest jej telefon, kiedy się kąpie w łazience. A przecież wtedy jest pod prysznicem. Gdy próbujemy o tym rozmawiać, podnosi głos."
  • Krzysztof, 15 lat, w trakcie terapii: "Kiedy gram to się uspokajam, jest mi dobrze. Musze grać i oni tego nie rozumieją..., kiedy będę grał, jak nie teraz, to są moje najlepsze lata, potem będę musiał zapier...ć jak oni teraz. Dlaczego chcecie mi zabrać dzieciństwo."
  • Przypadek 7 letniej Zosi (CPS6/2019): dziecko od urodzenia miało kontakt z TV, a od chwili, gdy zaczęło chodzić - z telefonem komórkowym mamy. Gdy dziewczynka miała 3 lata, mama puszczała jej bajki na smartfonie w trakcie usypiania. Po roku dziecko jadło tylko przy bajkach emitowanych na tablecie, a zasypiało jedynie przy włączonym telewizorze. Brak kontaktu ze światem cyfrowym wywoływał u niego gwałtowny płacz i agresję. Zdiagnozowana przyczyna: Zbyt wczesny kontakt dziecka z przekazem cyfrowym.

Jednym z pierwszych sygnałów pojawienia się ryzyka cyberzaburzeń jest powtarzająca się wielozadaniowość dziecka, które stara się wykonywać wiele czynności na raz, przy czym zawsze jedną z nich jest korzystanie z technologii i narzędzi cyfrowych (np. toaleta z oglądaniem filmików; przeglądanie SMS-ów lub Facebooka w trakcie posiłku; odrabianie lekcji z równoległym zaglądaniem do sieci).

Znaczna część rodziców nie ma świadomości, z jaką siłą i intensywnością współczesne technologie cyfrowe i zawarte w nich treści, oddziałują na dzieci i nastolatków. Edukacja w tym zakresie, szczególnie poszerzanie praktycznych kompetencji, jest wymogiem czasu.

  • Długotrwały stan nadużywania technologii cyfrowych prowadzi do pojawienia się szkód psychicznych i somatycznych.
  • Wszystkie typy uzależnień rozwijają się u dzieci i nastolatków znacznie szybciej niż u osób dorosłych. Ich leczenie jest trudniejsze.
  • Jednym z wyników cyberzaburzenia może być pojawienie się krótkowzroczności, zespołu suchego oka i problemów bezsenności (Dębski, 2019).
  • Przeciążenia informacyjne dziecka jest istotna przyczyna pojawienia się stresu jako wynik nieuniknionego braku możliwości przetworzenia wszystkich docierających do niego informacji (Dębski, 2019).
  • Niedobór snu obniża koncentrację, efektywność uczenia się, zdolności rozwiązywania problemów oraz zwiększa ryzyko różnych błędów.
  • To, co dzieci widzą i słyszą z cyberświata, będzie kształtowało ich stosunek do świata realnego. Ten wpływ jest zdecydowanie większy niż o tym myślimy. Modelowanie dostępu do Internetu jest WYMOGIEM.

Wskazówki profilaktyczne przedstawione w książce:

  • Postaw na biurku dziecka miseczkę nasion dyni, czekolady (ponad 60% kakao) i słonecznika oraz 2,3 szklanki wody. Systematycznie spożywanie będzie miało wpływ na jego nastrój.
  • Jeśli dziecko jest silnie rozemocjonowane graniem lub zakończeniem gry, nie prowadź z nim rozmów. Usiądź, zajmij się swoimi sprawami, poczekaj 20-30 minut. Uspokój się. Nigdy nie wyrywaj urządzeń cyfrowych z rąk dziecka.
  • W takim stopniu jak to możliwe, należy sprawdzić, czy widzimy zdenerwowanie i panikę dziecka w chwili, gdy korzystanie z cybertechnologii jest utrudnione. Reakcje dziecka nie obejmują tylko zachowań fizycznych - mowy ciała, ruchu gałek ocznych, widocznego zaczerwienienia skóry, sposobu wypowiadania się (głośnie, emocjonalne), ale także pojawiają się drżenie rąk, jąkanie, zachowania agresywne wobec przedmiotów, płacz.
  • W takim stopniu jak to możliwe, starajmy się przy niektórych aktywnościach sieciowych być blisko dziecka: "Co tam ciekawego widzisz, Kasiu?" "A może Tomku, razem poszukamy nowych butów dla ciebie?" W przypadku dobrych wyborów nagradzajcie dziecko słownie.
  • Jest wielce prawdopodobne, że „ucieczki” dzieci i nastolatków w cyberświat są następstwem coraz słabszych i nieregularnych więzi społecznych pomiędzy nimi a ich rodzicami. Im większa „atomizacja” członków rodziny, tym większe ryzyko cyberzaburzeń.
  • Zanim dziecko otrzyma dostęp do internetu, konieczne jest ustalenie z nim wszelkich zasad aktywności w sieci, w tym dotyczących informowania rodziców o doświadczonych cyberzagrożeniach. To jest zasada fundamentalna, od której nie powinno się odstępować.
  • Na 1-2 godziny przed snem dziecko nie powinno korzystać z żadnych Technologii Cyfrowych. Lepiej, aby bawiło się klasycznymi zabawkami, czytało lub słuchało naszego czytania. Może to być także forma osobistej interakcji z dzieckiem: "chodź, zrobimy na jutro śniadanie do szkoły." W przypadku dzieci do 13-14 roku życia zasadne jest, aby urządzenia cyfrowe były w nocy poza ich pokojem. Wieczorem (ciemne popołudnia) korzystanie z urządzeń cyfrowych powinno być realizowane przy zapalonym świetle głównym.
  • Jeśli kupujesz gry zwróć uwagę czy są dostosowane wiekowo do twojego dziecka. Pomogą ci w tym oznaczenia PEGI.

Zainstaluj program ochronny:

Zanim dasz dziecku telefon, komputer tablet itp. ustal najpierw zasady korzystania z tych urządzeń.

Pamiętaj, że to TY decydujesz o tym, ile czasu dziecko może korzystać z Technologii Cyfrowych a nie odwrotnie.

Informacje, które zamieściłam oraz wiele innych znajdą Państwo w książce pt. "Cyberzaburzenia / Cyberuzależnienia", autorzy: Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Taper, Tomasz Kozłowski.

Serdecznie polecam.

Wróć

Informacje kontaktowe

  • Urząd Gminy Nadarzyn
  • Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
  • Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
  • Stop Przemocy
  • Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej
  • Europejski Fundusz Społeczny
  • Mazowiecka Ekonomia Społeczna
  • SPG ZOZ w Nadarzynie
  • senior.gov.pl
  • Pełnomocnik Rządu do Spraw Równego Traktowania
  • Zakład Usług Społecznych
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
[obiekt mapy] Lokalizacja na mapie: Urząd Miasta Nadarzyn